Az óvóképzési program tartalmának rövid ismertetése
A Waldorf – Óvóképzés három tanéve egymásra épül metodikai és didaktikai szempontból is. Az elméleti órák (60%) a művészeti és gyakorlati tevékenységek szoros egységet alkotnak egymással. Az első év alapozó év, melyben a hallgatók megismerkednek a filozófiai háttérrel és az ismeretelméleti alapokkal, illetve elkezdődik az önismereti és önnevelési munka is. A megismerési folyamatot segíti a művészeti tevékenységek alapjainak, alapismereteinek elsajátítása. Az elméleti alapok elmélyítésével párhuzamosan indul a gyakorlati, praktikus képzés is.
A második évben egyre inkább az óvoda élete, az óvópedagógia elmélete és gyakorlata kerül előtérbe. Egyre több az önálló feladat, melynek célja, hogy a hallgatók az egyéni elképzeléseiket is megvalósíthassák.
A harmadik tanév hangsúlya az óvoda, mint élő organizmus. a hallgatók megismerkednek a hármas tagozódás formájával, az óvoda-pedagógiai konferencia munkával, és ennek ismeretében szemlélik a Waldorf – óvoda születését, működését.
Alapvető szempont az egész képzés során, hogy a hallgatók, a már meglévő képességeikre támaszkodva, azokat előhívva, fejlesztve, nyitottabbá váljanak a szűkebb és tágabb környezetük iránt. Mindez közös munkában zajlik, ahol a tanár segítőként- kísérőként- útmutatóként van jelen. E munka során egyre inkább előtérbe kerülnek a hallgatók önálló, csoportos vagy egyéni feladatai.
A képzés elvégzésének feltételei: az előadásokon és órákon való aktív részvétel.
A tanulási folyamatról a hallgatók lecke füzetet vezetnek, amely képet ad nem csak a képzés tartalmáról, folyamatáról, hanem a hallgatók önismeretéről is.
A Záróvizsgát megelőzi és kiegészíti a hallgatók önálló feladatvégzése – Waldorf – óvodai tevékenység vázlatterve, bábszínház, ritmikus körjáték bemutatása, megvalósítása, mese tanulása, mesemondás, gyerekmegfigyelés. A feladatok célja, hogyan tudnak a hallgatók egy-egy konkrét óvodai pedagógiai feladatban a WOP program követelményeinek megfelelni, a tanult ismereteiket a gyerekek javára fordítani.
Egy, a hallgató által szabadon kiválasztott és szakmai felelőssel egyeztetett Waldorf – óvodapedagógiai téma embertani megalapozásának és gyakorlati kutatásának írásbeli feldolgozása szakdolgozat formájában, majd annak szóbeli megvédése.
Ezen feltételek megvalósulása esetén: a harmadik tanév végén a hallgatók tanúsítványt kapnak a képzés elvégzéséről.